Receptet på Chokladkakan!

Några som har frågat om receptet på chokladkakan vi bakade för någon dag sedan.
Så här får ni receptet på den! :) Inte så komplicerat som det ser ut.

10-12 bitar

1 dl kakao
3 msk ljus sirap
4 msk kokande vatten
100 g smör/margarin
1 dl strösocker
3 ägg
3 dl vetemjöl
1½ tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

Gör såhär:
Värm ungen till 175 grader.
Smöra bottnen och kanterna på en rund 20 cm kakform.
Blanda kakao, ljus sirap och kokande vatten till en tjock massa.
Rör om odentligt och låt svalna 10 min.

Vispa smör och strösocker vitt och poröst med elvisp.
Vispa äggen och rör ner dom lite i taget, samtidigt som du tillsätter 1 tsk vetemjöl
med varje tillsatts av ägg.
Vispa ner den avsvalnade kakaomassan.
Blanda resten av mjölet med bakpulver och vaniljsocker och vänd ner det i smeten.
Häll upp smeten i kakformen och grädda i ca 20 min eller tills kakan känns fast i mitten.

Chokladkräm:

2½ dl vispgrädde
1 msk ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
225 g river mörk choklad
(gå även bra med 100 g choklad och sen typ 20 msk oboy, häll så mkt oboy tills krämen tjocknat!)

Gör chokladkrämen såhär:
Häll grädde och sirap i en kastrull.
Tillsätt vaniljsocker, sjud upp under omrörning.
Ta av kastrullen från värmen.
Rör ner riven choklad och låt stå ca 2 min till chokladen har smällt.
Vispa till en slät kräm.

Häll krämen i en skål, täck över och låt i kylen i 1h 30 min tills den har tjocknat.
Vispa krämen fluffig med elvisp ca 2 min.

När kakan svalnat dela kakan i bitar och bre på chokladkrämen överallt runt kakbiten.
Häll lite florsocker och lägg på nåt bär om du känner för att ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0